Eğitim sistemi yine mi değişiyor? Eğitim-Bir-Sen o araştırmanın sonucunu açıkladı: 2+2 lise modeli öne çıktı

Eğitim-Bir-Sen'in 81 ilde 36 binden fazla katılımcıyla gerçekleştirdiği araştırmada, zorunlu eğitim sisteminin son dört yılına dair değişim talebi ön plana çıktı. Öğretmen, öğrenci ve veliler lise eğitiminde “2 yıl zorunlu + 2 yıl isteğe bağlı” modeline sıcak bakıyor.
Eğitim sistemi yine mi değişiyor? Eğitim-Bir-Sen o araştırmanın sonucunu açıkladı: 2+2 lise modeli öne çıktı

Memur-Sen ve Eğitim-Bir-Sen Genel Başkanı Ali Yalçın, Türkiye'deki mevcut 4+4+4 zorunlu eğitim sistemine yönelik geniş kapsamlı saha araştırmasının sonuçlarını kamuoyuyla paylaştı. Araştırma, özellikle zorunlu eğitimin son dört yılı olan lise dönemine dair köklü değişim taleplerini ortaya koydu.

8943198f.jpg

YÜZDE 93 'LİSE EĞİTİMİ DEĞİŞMELİ' DEDİ

Ankara’da Memur-Sen Genel Merkezi’nde düzenlenen basın toplantısında konuşan Yalçın, çalışmaya 17 bini aşkın öğretmen, 7 binden fazla yönetici, 5 bini aşkın öğrenci ve veli olmak üzere toplam 36 bin 118 kişi katıldığını belirtti.
Katılımcıların büyük çoğunluğu mevcut sistemin son dört yılının yeniden düzenlenmesi gerektiğini düşünüyor. Öğretmenlerin %93,8’i, yöneticilerin %97,1’i, öğrencilerin %78,5’i, velilerin %78,8’i 12 yıllık zorunlu eğitimin fazla olduğunu belirtti.

screenshot-2025-07-08t094813-204-001.png

4 YIL ZORUNLU MODELİNE DESTEK DÜŞÜK

Lise eğitiminde öne çıkan iki yeni model dikkat çekti. "2+2” modeli (2 yıl zorunlu + 2 yıl isteğe bağlı) öğretmenlerin yüzde 34,5’i, yöneticilerin yüzde 32,5’i, öğrencilerin yüzde 38,9’u, velilerin yüzde 28,6’sı bu modeli tercih etti. “3+1” modeli (3 yıl zorunlu + 1 yıl isteğe bağlı) ise katılımcılar arasında ikinci sırada yer aldı. Mevcut “4 yıl zorunlu lise eğitimi” modeline ise destek çok düşük kaldı. Bu model öğretmenlerde yüzde 2,9, yöneticilerde yüzde 1,7, öğrencilerde yüzde 9,8 ve velilerde yüzde 8,8 destek aldı.

İŞ DÜNYASI DA ELEŞTİRİYOR

Araştırmada ayrıca zorunlu eğitim süresinin öğrencilerin iş hayatına atılmasını geciktirdiği, ara eleman bulmayı zorlaştırdığı, okul terk riskini artırdığı, sosyal-duygusal gelişimi sınırladığı gibi eleştiriler de öne çıktı. Katılımcıların önemli bir bölümü, mesleki yönlendirme eksikliği ve lise son sınıfın üniversiteye hazırlık veya kariyer planlama yılına dönüşmesi gerektiğini de vurguladı. Özellikle lise son sınıfın mevcut haliyle gereksiz olduğunu düşünenlerin oranı öğretmenlerde %83,6, yöneticilerde %84,7, öğrencilerde %75,9 düzeyinde gerçekleşti.

screenshot-2025-07-08t094852.jpg

ALİ YALÇIN: SAHANIN SESİ NETTİR

Araştırmanın sonuçlarının eğitim politikalarında yön belirleyici olması gerektiğini vurgulayan Eğitim-Bir-Sen Genel Başkanı Ali Yalçın şu ifadeleri kullandı: “Sahanın sesi nettir. 4+4+4 sisteminin son 4 yılına dair beklenti yüksek. Artık bu konuda Milli Eğitim Bakanlığı başta olmak üzere tüm paydaşların dahil olacağı kapsamlı bir mutfak çalışması şarttır.”

Yalçın, 21. Milli Eğitim Şûrası’nda bu konunun gündeme gelmesinin önemine işaret ederek, yapılan araştırmanın tüm eğitim paydaşları için yol gösterici olacağını belirtti.

Eğitim