Türkiye'den küresel eğitim hamlesi: 125 ülke ile 350 anlaşma!

Millî Eğitim Bakanlığı'nın (MEB) yürüttüğü eğitim diplomasisi faaliyetleriyle Türkiye, 125 ülke ile 350 anlaşmaya imza atarak bölgesel ve küresel görünürlüğünü güçlendirdi.
Türkiye'den küresel eğitim hamlesi: 125 ülke ile 350 anlaşma!

Türkiye, uluslararası arenada yumuşak gücünü güçlendirmek adına kapsamlı eğitim diplomasisi faaliyetlerine hız kesmeden devam ediyor. Millî Eğitim Bakanlığı'nın yürütmüş olduğu ikili anlaşmalar, kardeş okul projeleri, burs ve öğretmen değişim programları Türkiye’nin hem bölgesel hem küresel görünürlüğünü artırıyor.

EĞİTİM DİPLOMASİSİ TÜRKİYE’NİN YENİ YUMUŞAK GÜCÜ

MEB’in öncülüğünde yürütülen eğitim diplomasisi, Türkiye’nin kültürel ortaklıklarını güçlendirerek dünya genelinde kalıcı bağlar kurulmasını sağlıyor. Bakanlık, eğitim ilişkilerini yasal çerçeveye oturtmak amacıyla bugüne kadar 125 ülke ile toplam 350 anlaşma imzaladı. Bu kapsamda, KKTC’den Katar’a, Yunanistan’dan Libya’ya, Kongo’dan Moğolistan’a kadar geniş bir coğrafyada eğitim alanında iş birlikleri ve mutabakat zabıtları hayata geçirildi.

YENİ ANLAŞMALAR VE STRATEJİK ORTAKLIKLAR

Son iki yılda 14 ülkeyle 16 yeni belge imzalanarak Türkiye’nin küresel eğitim ağı genişletildi.

​•​Suriye ile öğretmen eğitimi, mesleki gelişim ve özel eğitim alanlarını kapsayan protokol imzalandı.

​•​Moldova ile Recep Tayyip Erdoğan Türkiye-Moldova Koleji’nin açılışına yönelik iş birliği yapıldı.

​•​Ukrayna, Moğolistan, Azerbaycan, Kazakistan ve Kırgızistan gibi ülkelerle de yükseköğretimden mesleki eğitime kadar çeşitli alanlarda stratejik anlaşmalar gerçekleştirildi.

​•​KKTC, Türkmenistan ve Özbekistan ile yapılan görüşmeler kapsamında ise yeni Türk okulları açılacak.

13 ÜLKEDE 65 TÜRK OKULU

Haziran 2025 itibarıyla Türkiye’nin yurtdışında 13 ülkede 65 eğitim kurumu faaliyet gösteriyor. Bu kurumlarda 12 bini aşkın öğrenci öğrenim görürken, 679 öğretmen görev yapıyor. Yeni açılacak okullar arasında Recep Tayyip Erdoğan Türkiye-Moldova Koleji ve Karabağ Türk Okulu öne çıkıyor. Bu kurumlar, Türkiye’nin eğitim alanındaki varlığını güçlendirirken kültürel diplomasi açısından da stratejik bir rol üstleniyor.

KARDEŞ OKUL UYGULAMASIYLA KÜLTÜREL BAĞLAR GÜÇLENİYOR

1994’ten bu yana süren Kardeş Okul Uygulaması ile Türkiye’deki okullar 64 farklı ülkedeki okullarla eşleştirildi. Bugüne kadar 1.229 kardeş okul bağlantısı kuruldu; bunların 712’si yurt dışındaki okullarla gerçekleştirildi. Bu sayede kültürel etkileşim ve karşılıklı anlayış güçlendirildi.

YABANCI ÖĞRENCİLER VE KÜLTÜREL ENTEGRASYON PROGRAMLARI

MEB, yabancı uyruklu öğrencilere yönelik uyum sınıfları, PIKTES+ Projesi ve Türkçe-Türk Kültürü dersleriyle kapsayıcı eğitim modelini yaygınlaştırıyor. 2024-2025 döneminde 8 ülkede 2.174 öğrenciye Türkçe ve kültür dersleri verilirken, bu rakamın gelecek dönemde 11 ülkeye ulaşması hedefleniyor.

ULUSLARARASI PROJELERLE ETKİ ALANI GENİŞLİYOR

Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü, AB ve BM kuruluşları ile yürüttüğü projelerle yetişkin eğitimi, sosyal uyum ve istihdam odaklı çalışmalara öncülük ediyor. Erasmus+, EPALE ve UNICEF, UNDP, UNHCR iş birlikleriyle yürütülen projeler, Türkiye’nin eğitim diplomasisi kapasitesini güçlendiriyor.

ÖZEL PROJELER DİKKAT ÇEKİYOR

MEB tarafından yönetilen bazı özel projeler ise dikkat çekiyor. 1416’lıların İyi Oluşları Projesi ile bursiyerlerin akademik ve psikolojik destek almalarını sağlanıyor. Eğitimde Sınır Yok Projesi ise özel gereksinimli öğrencilerin kapsayıcı eğitimle entegrasyonunu hedefliyor. Türkçe okuryazarlığını artırmak, kimlik bilincini güçlendirmek ve dersleri katılımcı hâle getirmek amacıyla ise “Dilimi Öğreniyorum, Kültürümü Tanıyorum” ve “Eğitsel Oyun ve Drama” Projeleri uygulanıyor.

“EĞİTİM DİPLOMASİSİ” TÜRKİYE’NİN KÜRESEL VİZYONUNUN BİR PARÇASI

Millî Eğitim Bakanlığı’nın yürüttüğü projeler ve anlaşmalar, Türkiye’nin eğitim alanında sadece bölgesel değil, küresel bir aktör haline geldiğini gösteriyor. Bakanlık yetkilileri, önümüzdeki dönemde yeni anlaşmalarla Türkiye’nin eğitim diplomasisini daha da kurumsallaştırmayı ve kapsayıcı eğitim modellerini uluslararası alanda yaygınlaştırmayı hedeflediklerini belirtti.

Eğitim