iRonCub MK3 ile uçan robot çağı resmen başladı! Dünyanın uçan ilk insansı robotu oldu

Korkusuz bebek yüzlü robot iRonCub MK3, jetpack’iyle havalandı ve tarihte dikey kalkış yapan ilk uçan insansı robot oldu. Robotun iticilerinin ikisi kollarında, ikisi ise sırtındaki özel tasarım jetpack’te bulunuyor. İlk bakışta bir çocuğu andıran bu robot, 1 metre boyunda, 22 kg ağırlığında ve parlak, masum görünümlü bir yüze sahip.
16 YILLIK HAYALİN UÇUŞU GERÇEKLEŞTİ
2009 yılında Avrupa merkezli RobotCub Konsorsiyumu tarafından projenin temelleri atılmıştı. iCub, başlangıçta insan bilişi ve yapay zeka araştırmaları için bir test platformu olarak tasarlanmıştı. Zamanla ise evrim geçirerek uçabilen bir forma büründü.
İLK JET MOTORLU İNSANSI UÇAN ROBOT
IIT mühendisleri, arXiv’de yayımlanan çalışmada, iRonCub’un ilk jet motorlu insansı uçan robot olduğunu bildirdi. Bu yeni form sayesinde robot, artık yalnızca yürüyüp ellerini kullanmakla kalmıyor; havalanabiliyor, ulaşılması zor yerlere erişebiliyor. Bu robot, hayati görevlerde kullanılabilecek bir potansiyele sahip.
ARAMA-KURTARMA OPERASYONLARINDA DEVRİM YARATABİLİR
Bu tarz robotların arama-kurtarma operasyonlarında devrim yaratabileceğini söyleniyor. Enkaz altında kalanlara ulaşmak, sel baskını veya yıkım yaşanan bölgelere müdahale etmek artık bu robotlar sayesinde mümkün olabilir. Bunun yanında bu robotlar, nükleer tesislerde veya kimyasal sızıntı olan bölgelerde insan yerine görev de yapabilir.
Köprülerin altı gibi ulaşılması zor yerlerde onarım yapabilecek kapasiteye sahip olan bu robot, hem uzaktan kumanda edilebiliyor hem de çevresiyle etkileşim kurabiliyor.
Apple'dan dev güncelleme: iPhone'nunuz artık böyle gözükecek!
NASIL UÇABİLDİ?
Robotun uçabilmesi için IIT mühendisleri tarafından titiz bir hazırlık süreci yürütüldü. Robota, Jetpack montajı için özel yük taşıyıcı braketler ve sağlamlık sağlayan bir titanyum omurga entegre edildi. İticilerin ürettiği yüksek ısı sebebiyle robotun gövdesine ısıya dayanıklı paneller eklendi.
Ön kollar, kol iticilerine yer açmak için bu versiyonda çıkarıldı, fakat gelecekteki versiyonlarda tekrar ekleneceği söylendi. Ayrıca uçuş esnasında dengeyi sağlamak için jetlerin açısı yeniden ayarlandı.
YAŞADIĞI ZORLUKLAR
En büyük teknik zorluk, robotun tüm eklem ve jet hareketlerini uyumlu bir şekilde yönetebilmekti. Bunu başarmak için "Doğrusal Parametre Değişen Model Tahmini Kontrolü (MPC)" adı verilen gelişmiş bir uçuş kontrol sistemi geliştirildi. Bu sistem, robotun havadayken stabil kalmasını ve istenmeyen yön değişikliklerinden kaçınmasını sağladı.
Mühendisler, 600°C üzerindeki egzoz sıcaklıkları nedeniyle öncelikle bilgisayar simülasyonlarında testler yaptı. Ardından, gerçek dünya uçuşlarında başarı sağlandı.
Kaynak:livescience