ÖTV muafiyetiyle araç fiyatı yüz binlerce TL düşebilir! Hurda Araç Teşviki ne zaman Meclis’e gelecek, hangi modelleri kapsayacak

Kaynak:mynet

Vatandaşlar, Hurda Araç Teşviki’nden özellikle 20 yaş üstü araçlara sahip olanların faydalanıp faydalanamayacağını merak ediyor. Türkiye Büyük Millet Meclisi tatile girmeden önce gündeme gelen konuyla ilgili herhangi bir resmi açıklama yapılmamıştı. Fakat Meclis’in açılmasına günler kala, teşvikin ayrıntılarıyla ilgili araştırmalar hız kazandı.

HANGİ MODELLERİ KAPSAYACAK?
Mynet'in haberine göre; eğer yasa hayata geçerse, Türkiye’de üretilen 12 otomobilin teşvik kapsamına alınacağı öne sürülüyor:
- TOGG T10X
- Toyota C-HR
- Hyundai Bayon
- Hyundai i20
- Hyundai i10
- Ford Tourneo Custom
- Ford E-Transit
- Ford Transit
- Fiat Fiorino
- Fiat Egea Cross
- Fiat Egea
- Volkswagen Transporter

“EN AZ 3 ÇOCUK” İDDİASI GÜNDEMDEYDİ
Cardata Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın, Mynet’e yaptığı açıklamada teşvik beklentilerini değerlendirdi. Daha önce kamuoyuna yansıyan, teşvikten faydalanacak kişilerin "en az üç çocuklu ve düşük gelirli aileler" olması gerektiği yönündeki iddiaları hatırlatan Yalçın, şunları söyledi:
"Bu konu tamamen belirsiz; yasa metni yayımlanmadan 'herkes faydalanır mı yoksa belirli gruplar mı kapsama girer' sorusunun cevabı verilemez. Kapsam, yapılacak müzakereler sonucunda netleşecek"
Yalçın ayrıca geçmişte uygulanan teşviki hatırlatarak, “Geçmiş dönemlerde uygulanan Hurda Araç Teşviki'nde satın alma sırasında doğrudan ÖTV'nin düşürüldüğünü”, benzer bir modelin tekrar hayata geçmesinin en güçlü ihtimal olduğunu vurguladı.

HİBE VE KREDİ DESTEĞİ OLUR MU?
Henüz kesinleşmeyen diğer başlıklar arasında hibe veya kredi desteği de bulunuyor. Yalçın bu konuda şunları aktardı:
"Markalar böyle bir düzenleme yürürlüğe girdiği anda genellikle hurda takasa ek kampanya, finansman desteği ve stok yönlendirmesiyle hızlıca pozisyon alacaktır."
Son dönemde özellikle elektrikli ve hibrit araçlara özel teşviklerin gündeme geldiğini hatırlatan Yalçın, şunları ekledi:
"Bu noktada elektrikli ve hibrit araçlara yönelik daha cazip teşvikler sunulması ihtimal dahilinde. Yerli üretim olması sebebiyle Togg için ayrı bir destek verilmesi basında dillendirilse de, henüz resmiyet kazanmış bir karar yok."

İKİ SENARYO MASADA
Yalçın, vatandaşların çıkacak düzenlemeden nasıl yararlanabileceğine ilişkin iki olası senaryoyu şöyle açıkladı:
"• Sabit indirim modeli: Geçmişte olduğu gibi belirli bir TL tutarı (bugünün koşullarında 50–150 bin TL aralığı konuşuluyor).
• ÖTV muafiyeti modeli: ÖTV’nin kaldırılması ya da ciddi oranlarda düşürülmesi durumunda avantaj yüz binlerce liraya çıkabilir. Özellikle elektrikli araçlarda bu fark çok daha belirgin olur. Bugünkü fiyatlara bakıldığında, teşvik olmadan bir vatandaşın sıfır otomobil alabilmek için 1 milyon lira ile 1,5 milyon lira seviyesinden başlayan bir bütçeye sahip olması gerekiyor. Teşvik yasası çıkarsa, bu tutarlar doğrudan teşvik kadar aşağıya çekilecek ve özellikle giriş segmentinde araç sahibi olmayı kolaylaştıracak"