Japonya'da muhteşem karşılama: Kınalıada 134 yıl sonra Ertuğrul'un limanında

Türk Deniz Kuvvetleri'nin gururu MİLGEM'lerden TCG Kınalıada korveti, Türkiye ile Japonya arasındaki diplomatik ilişkilerin 100. yılı dolayısıyla, 18 Eylül 1890'da batan Ertuğrul Fırkateyni'nin rotasını izleyerek Japonya'ya ulaştı. Kınalıada korveti resmi törenin yanı sıra, Japon halkı tarafından teknelerle karşılandı. Gemimizin ziyareti Japonya basınında da geniş yer buldu.

Sinan Turp

Oluşturma: 10.06.2024 12:53

Güncelleme: 10.06.2024 12:55

Sultan 2. Abdülhamid, 1887 yılında Japon İmparatoru Meiji'nin akrabası Prens Komatsu Akihito'nun bir savaş gemisiyle İstanbul'u ziyaret etmesinin ardından Japonya'ya bir heyet gönderilerek iade-i ziyaret yapılmasını emreder. Sultan, Japonya'ya Osmanlı donanmasının en heybetli gemisi Ertuğrul'la gidilmesini ister. İstanbul'dan Temmuz 1890'da uğurlanan gemi, bir çok limana uğrar. Ertuğrul'un mürettebatı, uğradığı ülkelerin halkları ve Müslümanlar tarafından görkemli sevgi gösterileriyle karşılanır. Ertuğrul 11 ay sonra 7 Haziran 1890'da Japonya'ya varır.

LİMANDA TÖRENLE KARŞILANDI

İmparator Meiji Türk gemisinin resmi törenle karşılanmasını ve Ertuğrul'un komutanına özel ilgi gösterilmesini ister. Mirliva Osman Paşa limanda İmparator'un özel arabasına biner ve saraya gider. Burada da İmparator tarafından bizzat kabul edilir. Ertuğrul Fırkateyni, Japon sularında kaldığı üç ay boyunca etrafındaki binlerce Japon kayığına 50 kişilik bandosuyla konserler verir.

TAYFUNA YAKALANARAK BATTI

Ertuğrul'un 15 Eylül 1890'da Yokohama Limanı'ndan hareket etmesi planlanır. Ancak Japon Deniz Kuvvetleri tayfun uyarısı yapar ve Ertuğrul'un limandan ayrılmasını istemez. Ertuğrul uyarıya rağmen Yokohama'dan ayrılır. Ertesi gün rüzgar ve şiddetli dalgalara dayanamayan gemi sürüklenir ve su alır. Türk leventleri gemiyi terk etmez, 4 gün boyunca yelkenleri yamalamaya, deniz suyunu boşaltmaya çalışırlar. Ancak hava şartları daha da kötüleşir. 18 Eylül 1890 günü Kuşimoto'nun doğu sahillerinde kayalara çarpan gemi parçalanır. Kazadan sadece 69 kişi kurtulur. Gemi Komutanı Mirliva Osman Paşa'nın da arasında olduğu diğer mürettebat şehit olur.

İMPARATOR'UN TÜRK DENİZCİ TALİMATI

Ertuğrul'un batışı Japonya'da büyük üzüntüye sebep olur. Şehit denizciler içinse bir anıt inşa edilir. Japon halkı, kurtulan Türk denizcileri bağrına basar. Japon İmparatoru Meiji, Türk denizcilerin Hiei ve Kongo kruvaziyeriyle İstanbul'a götürülmesi emrini verir. İki gemi İstanbul'da törenle karşılanır.

ANITKABİR'DE SAKLANAN SAMURAY KILICI

Türkiye Cumhuriyeti'nin kurulmasıyla Japonya ile ilişkiler daha da ileriye taşınır. Japon İmparatoru’nun kardeşi olan Prens Noboyoto Takamatsu 12 Ocak 1931'de eşiyle birlikte deniz yoluyla İstanbul'a gelir. Resmi törenle karşılandıktan sonra da Ankara'ya gider, Mustafa Kemal Atatürk'le buluşur. Prens Noboyoto Takamatsu bu ziyareti sırasında Atatürk'e bir samuray kılıcı da hediye eder. O kılıç halen Anıtkabir'de sergilenmektedir.

100. YILDA MİLLİ GEMİ

Prens Komatsu Akihito'nun ziyareti, Ertuğrul'un Japonya'ya gitmesi, devamında Ertuğrul'daki gazilerin İstanbul'a getirilmesi iki ülkenin denizcilerini birbirine yaklaştırmıştır. 1931'de Türkiye'ye gelen Prens Noboyoto Takamatsu da Japon Deniz Kuvvetleri mensubudur. Ne Türk, ne Japon denizciler birbirlerini unutmaz. Türkiye, Ertuğrul fırkateyninin izinden 1990’da ve 2000'de TCG Turgutreis, 2011’de TCG Gemlik, 2015’te ise TCG Gediz gemilerini gönderir. Ancak, Türkiye ile Japonya arasındaki diplomatik ilişkilerin 100. yıldönümünde özel bir gemi seçilir. Bu gemi, MİLGEM'lerden (Milli Gemi) biri olan TCG Kınalıada'dır.

JAPON BASINININ GÜNDEMİNDEYDİ

8 Nisan'da yola çıkan TCG Kınalıada korveti, Ertuğrul gemisiyle aynı limanlara uğrar ve en az onun kadar sevgi görür. İki aylık yolculuk 8 Haziran'da, Ertuğrul'un da uğradığı Kushimoto limanına ulaştı. TCG Kınalıada 134 yıl önce Ertuğrul'un karşılandığı gibi resmi törenle karşılandı. Japon halkı da gemiye büyük ilgi gösterdi. Kınalıada'nın Japonya'da olması Japon basınında geniş yer tuttu. TCG Kınalıada 21 Haziran'a kadar Japonya'da kalacak. Kuşimoto'nun yanı sıra başkent Tokyo ve Hiroşima limanlarına da demirleyecek. TCG Kınalıada yolculuğunu tamamladığında, Cidde/Suudi Arabistan, Cibuti, Mogadişu/Somali, Male/Maldivler, Chittagong/Bangladeş, Kuala Lumpur/Malezya, Jakarta/Endonezya, Bangkok/Tayland, Hong Kong/Çin Halk Cumhuriyeti, Busan/Güney Kore, Kushimoto/Japonya, Tokyo/Japonya, Hiroşima/Japonya, Manila/Filipinler, Singapur, Kolombo/Sri Lanka, Mumbai/Hindistan, Maskat/Umman, Doha/Katar, Abu Dabi/Birleşik Arap Emirlikleri, Karaçi/Pakistan ve Akabe/Ürdün limanlarını ziyaret etmiş olacak.

MİLLİ VE YERLİ GEMİ

TCG Kınalıada, MİLGEM projesi kapsamında üretilen son Ada Sınıfı korvet. 2019 yılında Donanma'nın envanterine giren TCG Kınalıada, ROKETSAN tarafından geliştirilen Türkiye’nin ilk deniz füzesi Atmaca'yı da taşıyor. Gemide ayrıca HAVELSAN tarafından üretilen Ağ Destekli Veri Entegre Savaş Yönetim Sistemi (ADVENT) var.

2 bin 440 ton ağırlığında, 99 metre boyunda, 14.4 metre genişliğinde olan TCG Kınalıada 20 ton silah depolayabiliyor ve 29 milden fazla sürate ulaşabiliyor. 95 mürettebatı bulanan TCG Kınalıada, suüstü harbi, deniz altı savunma harbi, hava savunma harbi, keşif gözetleme, asimetrik savunma harbi görevlerinde kullanılabiliyor.

Gözden Kaçmasın