Otomotiv sektöründe kriz: Yedek parça tedarik sıkıntısı nedeniyle araçlar aylarca serviste bekliyor

Otomotiv sektöründe yedek parça tedariki büyük bir krize yol açtı. Yetkili servislerde araçların bekleme süresi 4 ayı bulurken, özellikle İsrail üzerinden gelen ve gümrük girişleri durdurulan mekanik parçaların yanı sıra ithal araçlarda da stok ve sipariş sorunları yaşanıyor. Durum, araç sahiplerini ve sigorta acentelerini mağdur ediyor.
Otomotiv sektöründe kriz: Yedek parça tedarik sıkıntısı nedeniyle araçlar aylarca serviste bekliyor

Ekol TV muhabiri İremnaz Aksoy’un haberine göre, otomotiv sektöründe yaşanan yedek parça tedarikindeki ciddi aksaklıklar, yetkili servislerde uzun bekleme sürelerine neden oldu. Oto Yetkili Servis Uzmanı Yücel Toptaş, yaşanan durumu, "Kaportada 2 ay, 3 ay, 4 ay bekleyen arabalar var. Bekleme süresi ayları buldu. Yedek parça temini sektörü felç etti" sözleriyle özetledi. Parça tedariğindeki zorluklar nedeniyle araçların onarım süreçlerinde yaşanan gecikmeler son dönemde zirveye çıktı ve servislerde oluşan yoğunluklar, araç sahiplerini ve sigorta acentelerini mağdur etmeye başladı.

MEKANİK PARÇALARDA İSRAİL ENGELİ

Parça sıkıntısının ana nedenlerinden biri, özellikle mekanik alanda toptancıların ürettiği ve büyük ölçüde İsrail üzerinden gelen malzemelerin tedarik zincirinin durması. Yücel Toptaş, "Mekanik anlamda da özellikle toptancıların ürettiği malzemeler daha çok İsrail üzerinden şu an geliyor. Şu an gümrük girişleri durdurulduğu için orada kalan gemiler Türkiye'ye gelemiyor. Gelemeyeceği için de parça sıkıntısı yaşanıyor ve araçlar ister istemez bekliyor" açıklamasını yaptı. Bu durum sadece hasarlı araçları değil, aynı zamanda rutin bakımları da etkiliyor. İremnaz Aksoy, filtre gibi periyodik bakım malzemelerinin bile neredeyse 3 ayda bir Türkiye'ye gelebildiğini aktardı.

İTHAL ARAÇLARDA SORUN BÜYÜYOR: STOKLAR YETERSİZ

Otomotiv Yedek Parça İşletmecisi Serdar Aksoy, krizin özellikle ithal araçlarda büyüdüğünü belirterek yurt dışındaki tedarik sıkıntısına dikkat çekti. Kore, Japonya, Tayvan ve ağırlıklı olarak Çin'den sipariş edilen parçaların istenen adetlerde gelmediğini vurguladı. Serdar Aksoy, durumu, "Bir devir daim sipariş veriyoruz, 100 tane istiyoruz mesela, 50 tane geliyor" sözleriyle örnekledi.

“Parçanın gelmemesi, tamir sürecini durduruyor” diyen Serdar Aksoy "Araç geliyor, burada sökülüyor, yapıma giriyor. Malzeme takılması lazım. Bir günlük iş, malzeme olmayınca o araç burada yatıyor, iki gün, üç gün" dedi. Fiyat artışları ve küçülen iskontolar nedeniyle elinde mal olan firmaların da malı vermek istemediğini belirten Aksoy, ön takımların üretimini yapan firmaların ellerinde malzeme olmadığını ve bu durumun yaklaşık son 3 aydır devam ettiğini söyledi.

SERVİSLER ÇÖZÜMÜ STOKLU ÇALIŞMAKTA BULUYOR

Tedarik sıkıntısı nedeniyle araç kabulünde de zorluklar yaşanıyor. Yücel Toptaş, "Her aracı da o yüzden alıp bekletemiyoruz. Mecburen 'Gidin, daha sonra gelin' demek zorunda kalabiliriz müşterilere" dedi ve hasarlı araç parçaları için 3-4 ayı aşan bekleme sürelerinin olduğunu doğruladı. Sektör temsilcileri, bu sorunun kısa sürede çözülmeyeceğini düşünüyor. Birçok sanayideki tamirci ve esnaf, malzemeyi beklememek adına artık stoklu çalışmaya başladıklarını belirtiyor.

Kaynak:ekoltv.com.tr