Mesleki eğitimde altın çağ: Üretimde, iş birliğinde ve istihdamda rekor artış

Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı meslek liseleri artık yalnızca eğitim veren kurumlar değil, doğrudan üretim yapan ve ekonomiye katkı sağlayan merkezler haline geldi. Son beş yılda döner sermaye gelirleri yaklaşık 20 kat artarak 7,1 milyar TL’ye ulaştı.
Mesleki eğitimde altın çağ: Üretimde, iş birliğinde ve istihdamda rekor artış

Türkiye’de mesleki eğitim alanında son yıllarda yaşanan dönüşüm, üretim ve istihdam rakamlarına da yansıdı. Milli Eğitim Bakanlığı verilerine göre, meslek liselerinin döner sermaye gelirleri 2019 yılında 356 milyon TL iken, 2024’te 7,1 milyar TL’ye yükseldi.

İŞ HAYATINA HAZIR HALE GELİYORLAR

Elde edilen gelirlerin önemli bir kısmı, okulların üretim altyapısının modernizasyonu, makine-teçhizat yenilemeleri ve öğrencilere yönelik uygulamalı eğitim süreçlerinde değerlendiriliyor. Bu sayede öğrenciler, gerçek üretim ortamında mesleki deneyim kazanarak iş hayatına hazır hale geliyor.

SADECE EĞİTİM DEĞİL, İŞ BİRLİĞİ

40’tan fazla ilde sanayi, ticaret odaları, organize sanayi bölgeleri ve sektör temsilcileriyle yapılan istişareler sonucunda hazırlanan “Mesleki ve Teknik Eğitim Politika Belgesi”, 2024 yılı Ağustos ayında yürürlüğe girdi. Belge, erişim, iyileştirme ve istihdam ekseninde 74 strateji içeriyor. Yeni uygulamalar, mesleki eğitimi sadece eğitim alanı olmaktan çıkarıp güçlü bir paydaş iş birliği zeminine taşıdı.

screenshot-2025-11-09t133533.jpg

2024'TE 11 YENİ ATÖLYE AÇILDI

2024 yılında 11, 2025’te ise 1 yeni atölye daha açılarak üretim kapasitesi genişletildi. Savunma sanayisinin nitelikli insan kaynağını yetiştirmek amacıyla başlatılan Millî Yetkinlik Hamlesi (ELMAS Programı) kapsamında 12 ildeki 13 mesleki ve teknik Anadolu lisesi sektöre entegre edildi.

Ayrıca “sektör içi okul”, “sektöre entegre okul”, “ihtisas MTAL” ve “Bölge MTAL” uygulamalarıyla eğitim-istihdam ilişkisi güçlendirildi. Eğitimde fırsat eşitliği kapsamında da 21 ilde 22 Bölge MTAL hayata geçirildi.

12 ALANDA 147 MODÜLER KURS PROGRAMI

Ortaokul öğrencilerinin yeteneklerini erken yaşta keşfetmeleri amacıyla “Zanaat Atölyeleri” kuruldu. Bu kapsamda 12 alanda 147 modüler kurs programı uygulamaya alındı. Ayrıca öğrencilerin mesleklerle uyumunu tespit etmeyi amaçlayan “Mesleki Eğilim Belirleme ve Beceri Ölçme Bataryası” geliştirildi.

Mesleki eğitim müfredatı; dijital dönüşüm, yeşil dönüşüm ve Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli doğrultusunda yeniden yapılandırıldı. Bu kapsamda yapay zekâ, endüstriyel kalite kontrol ve havacılık-uzay teknolojisi gibi alanlarda yeni bölümler açıldı. Türkiye’nin yedi bölgesinde planlanan gastronomi liselerinin ilk örnekleri ise İstanbul ve Erzurum’da eğitime başladı.

ÜRETEN OKULLAR MODELİ

Mesleki ve teknik eğitim, veriye dayalı stratejiler, güçlenen sektör iş birlikleri ve sahada karşılık bulan üretim modeliyle bugün yeniden cazibe merkezi haline gelmiş durumda. Bakanlık verileri, modelin yalnızca söylemde değil; sahada ölçülebilir başarıyla uygulandığını gösteriyor. Mesleki ve teknik eğitim; üreten, kazandıran ve yetkin bireyler yetiştirerek Türkiye Yüzyılı hedeflerine güçlü katkı sağlıyor. Bu dönüşüm, mesleki eğitimin artık gençler için “ilk tercih” olmaya başladığını açıkça ortaya koyuyor

Kaynak:ekoltv.com.tr