Hurda araç sahipleri dikkat! Uzman isim sizi zarara sokabilecek detayı açıkladı

Kaynak:habertürk

Hurda araç teşvikinin gelip gelmeyeceği merak edilirken, Cardata Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın Habertürk'e önemli açıklamalarda bulundu. Yalçın, hem ekonomiye hem çevreye hem de topluma zarar veren eski araçların yenilenmesinin artık kaçınılmaz olduğunu söyledi. Yalçın ayrıca, Hurda Teşviki Kanunu çıkmadan önce bir tehlikenin olduğuna dikkat çekti.

11 MİLYON ARAÇ 25 YAŞ ÜSTÜ
Türkiye’de yaklaşık 30 milyon aracın bulunduğunu belirten Yalçın, şunları söyledi:
“4'te 1'i 20 yaş ve üzeri. Türkiye parkında, 11 milyon araç yaklaşık 25 yaş üzeri araç var. Bunlar hem ekonomi için hem toplum için hem de doğa için bazı olumsuzluklar ve bazı tehlikeler yaratıyor.”

YILLIK 20 MİLYON HURDA İTHALATI
Türkiye’nin her yıl yaklaşık 20 milyon hurda ithal ettiğini söyleyen Yalçın, bunun ülke ekonomisine büyük yük getirdiğini şu sözlerle belirtti:
“Türkiye yılda yaklaşık 20 milyon hurda ithal ediyor ve ülkemizden bir döviz çıktısı gerçekleşiyor. Bu milyon adetteki araçların hurdaya çekilmesiyle en azından böyle bir hurda ithalatı olmaz ve dövizde ülkemizde kalır. Bunun da ekonomiye, cari açıya, enflasyona önemli katkıları olur. Diğer taraftan baktığınız zaman gerçekten bu araçlar eski teknoloji ile yapılmış yaşlı araçlar. Türkiye Otomotiv Parkı zaten yaşlı araçlardan oluşuyor.”

Yalçın, olası teşvikin sıfır kilometre araç satışlarını da hızlandırabileceğini şöyle vurguladı:
“İkinci el araca önemli yansımaları ve hurda teşviki böyle bir zamanda çok doğru olur ve ülke ekonomisi ve otomotiv ekosistemi için faydalı bir sürece girebiliriz.”

BAKIM MALİYETLERİ DÜŞEBİLİR
Eski araçların servis ve bakım masraflarının da yüksek olduğunun altını çizen Yalçın, hurda teşvikiyle beraber daha genç araçların yaygınlaşabileceğini şu sözlerle dile getirdi:
“Takasta kullanılabilecek bu araçlar belki teşvikler verilecek. Bu 0 kilometre araç satışlarını arttırabilir. İkinci ele önemli yansımaları olur. Tabii ki burada istihdam gene önemli bir unsur olarak öne çıkar. Yerli üretimi teşvik eder bu yasa ve gayet olumlu ve baktığınız zaman bu piyasayı otomotiv sektörüne özellikle ve ilgili diğer ekosistemdeki diğer sektörlere de çok faydalı, çok önemli katkılar olacaktır.

Yedek parça servis bakım maliyetleri bile önemli bir hale gelir. Çünkü bugün baktığınız zaman eski araçlarınızı servise götürdüğünüz zaman bakım maliyetleri yüksek. Çünkü eski teknoloji en azından bu maliyetler ortadan kalkar. İnsanlar tabii ki bütçeleri çerçevesinde daha genç otomobiller, model yılı daha genç otomobiller almaya teşvik edilebilir.”

TAKAS KAMPANYALARI GÜNDEME GELEBİLİR
Yalçın, sıfır araçlarla takas kampanyalarının da olabileceğini şöyle hatırlattı:
“Geçenlerde de böyle bir yasa çıkacaktı ancak sonu gelmedi. Bu otomotiv sektöründe Otomotiv Sanayicileri Derneği olmak üzere çokça dile getiriliyor. Biz de otomotivciler olarak böyle bir yasayı destekleriz. Umarım çıkar diyebilirim. Çıkması da gerekir. Çünkü 2018'de yapılmıştı en son hurda teşfiği.”

TEHLİKEYE DİKKAT ÇEKTİ
Yalçın, hurda teşviki yasası gündeme geldiğinde ikinci el piyasasında yaşanan spekülasyonlara şöyle dikkat çekti:
“Burada bir tehlike var bana göre. Bu otomotiv bu teşvik yasası, hurda teşvik yasası ile ilgili söylentiler veya yasa teklifleri çıktığı zaman hemen ikinci el hurdaya dönebilecek araçların ilan sitelerindeki fiyatlar artıyor.
Bunlara da çok açıkçası güvenmemek lazım. Belki 100 bin lira değerindeki bir hurda aracın değeri 300 bin liraya çıkıyor. Evet. Bir anda. Bunlar da tabii işin olumsuzlukları.”