Ev taşımak kabusa döndü: Eşyalar yolda, vatandaş cebinden oluyor! Nakliye hizmeti alırken nelere dikkat edilmeli?

Kaynak:turkiyegazetesi

Konut satışları, üniversite öğrencilerinin şehir değişiklikleri, memur atamaları ve evlilikler nedeniyle nakliye sektöründe yoğunluk yaşanıyor. Ancak bu hareketlilik, beraberinde önemli sorunları da getiriyor. Vatandaşlardan gelen şikayetlerin başında ücret anlaşmazlıkları yer alıyor. Uzmanlar ise vatandaşlara, mağduriyet yaşamamak için “Mutlaka sözleşme imzalayın” uyarısında bulunuyor.

EN ÇOK ŞİKAYET EDİLEN BAHANELER NELER?
Türkiye Gazetesi’nin aktardığına göre, taşınma sürecinde ilk başta belirlenen ücret, taşınma günü farklı gerekçelerle artırılabiliyor. Bazı nakliyecilerin “ekstra kat ücreti”, “merdiven kullanma bedeli” ya da “paketleme farkı” gibi bahanelerle fiyatı yükselttiği belirtiliyor. Dahası, eşyalar araca yüklendikten sonra “asansör dar geldi”, “biz bu eşyaları bu fiyata çıkaramayız”, “bu sokak çok dar, kamyonu buraya yanaştıramayız”, “kat fazla çıktı, ek para vermeniz lazım”, “saatlik çalışıyoruz süremiz doldu” gibi ifadelerle işi yarım bırakma tehdidinde bulundukları aktarılıyor.

Şikayetler sadece ek ücretlerle sınırlı değil. Taşınma esnasında elektronik eşyaların veya mobilyaların kırılması, çizilmesi, kaybolması gibi durumların sıkça yaşandığı, hatta hırsızlık olaylarının bile meydana geldiği vurgulanıyor. Bu da nakliye sektörüne olan güveni iyice azaltıyor.

VATANDAŞ MECBUREN EKSTRA ÖDÜYOR
Bazı vatandaşların daha ağır mağduriyetlerle karşılaştığı da belirtiliyor. Kimi nakliyecilerin “Biz bu işin sorumluluğunu almıyoruz, beğenmiyorsanız dava açın” diyerek kendilerini savundukları ifade ediliyor. Taşınma telaşı içinde olan vatandaşların çoğu için dava süreci yorucu göründüğünden, birçok kişi istenilen ek ödemeyi yapmak zorunda kalıyor. Son 6 ayda şikayet sitelerine bu konularda 4.500’ün üzerinde başvuru yapılmış durumda. Üstelik bildirilmeyen vakalar da düşünüldüğünde, sorunun boyutunun daha da büyük olduğu anlaşılıyor.

KAYIT DIŞI ÇALIŞAN FİRMALAR TEHLİKE YARATIYOR
Nakliye sektöründeki bir başka önemli problem ise kayıt dışılık. Yetki belgesi olmayan işletmeler, internet üzerinden ilan vererek müşteri bulabiliyor. Fatura kesmeden elden ödeme isteyen bu firmalara, bir sorun yaşandığında ulaşılamıyor. Vatandaşın elinde resmi bir belge ya da sözleşme bulunmadığı için de hak arama süreci imkansız hale geliyor. Ayrıca bazı firmaların yaptıkları sahte sözleşmeler de anlaşmazlık durumunda tüketiciyi korumuyor.

Bu arada fiyatlarda da ciddi artış yaşanıyor. Şehir içi taşımacılık 8 bin TL’den başlayıp 50 bin TL’ye kadar çıkarken, şehirler arası nakliyede rakamlar 100 bin TL’yi bulabiliyor.

VATANDAŞ NE YAPABİLİR?
Uzmanlar, tüketicilere şu önerilerde bulunuyor:
- Nakliye hizmeti alırken mutlaka yazılı sözleşme talep edin.
- Ödemeyi banka üzerinden yaparak hukuki delil elde edin.
- Çalışacağınız firmanın Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’ndan yetki belgesi olup olmadığını mutlaka sorgulayın.
- Bir mağduriyet yaşarsanız Tüketici Hakem Heyetleri’ne, CİMER’e veya ALO 175 Tüketici Hattı’na başvurun.
- Hasar veya hırsızlık gibi adli olaylarda doğrudan polis ya da savcılığa müracaat edin.
- Uzmanlar ayrıca, sektördeki kayıt dışılığı önlemek ve tüketiciyi korumak adına denetimlerin artırılması gerektiğini vurguluyor. Vatandaşların güvenilir firmalara yönlendirilmesi için ise resmi bir “nakliye rehberi” hazırlanması öneriliyor.