Bakan Uraloğlu açıkladı! 293 milyar dolarlık ulaşım yatırımı, 1 trilyon dolarlık ekonomik katkı

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdülkadir Uraloğlu, 28-29 Haziran tarihlerinde İstanbul’da gerçekleştirilecek olan, Dünya Bankası’nın da desteklediği Küresel Ulaştırma Koridorları Forumu öncesinde medya mensuplarıyla buluştu. Basın toplantısına Ekol TV Haber Müdürü Aziz Akova da katıldı. 50’den fazla ülkenin ulaştırma bakanının katılacağı forumda Türkiye’nin ulaştırma yatırımları, transit gücü ve lojistik vizyonu ele alınacak.

TÜRKİYE’NİN JEOPOLİTİK GÜCÜ LOJİSTİK ÜSSE DÖNÜŞÜYOR
Bakan Uraloğlu, "Jeopolitik konum sadece artık Türkiye'yi tanımlamıyor" Jeostratejik olarak da adlandırmamız gerçekten doğru olur" diyerek Türkiye'nin özellikle doğu-batı ve kuzey-güney yönlü ticaret koridorlarında kilit bir rol üstlendiğini vurguladı. “Cumhurbaşkanımızın diplomatik ağırlığı, Türkiye'nin yalnızca coğrafi değil, politik ve stratejik merkez ülke konumunu da pekiştiriyor” dedi.
TAHIL KORİDORU
Uraloğlu, "Bir tahıl koridoru çok kıymetliydi gerçekten. Pandemi döneminde bir savaşın nelere tekamül ettiği, nelere mal olduğu ile ilgili sıkıntılar yaşandı ve Cumhurbaşkanımızın girişimiyle Rusya Ukrayna arasında bu tahıl koridoru hayata geçmişti" açıklamasında bulundu.

20 YILDA 293,5 MİLYAR DOLARLIK DEV YATIRIM
Ulaştırma altyapılarına 2002 yılından bu yana yapılan toplam yatırım 293,5 milyar doları buldu. Karayollarından havacılığa, denizcilikten demiryollarına kadar yapılan bu yatırımların üretime katkısı 1 trilyon dolar olarak hesaplandı. Yıllık yaklaşık 1 milyon kişiye doğrudan ve dolaylı istihdam sağlandığı belirtildi.
KARAYOLUNDA DEVASA GENİŞLEME
2002 yılında 6.101 km olan bölünmüş yol uzunluğu, bugün 29.742 km’ye ulaştı.
Otoyol uzunluğu: 1.714 km’den 3.800 km’ye
Sıcak asfalt kaplama: 8.500 km’den 32.000 km’ye
Viyadük: 311 km’den 799 km’ye
Tünel: 50 km’den 790 km’ye
Uraloğlu, “Zor arazi şartlarında yapılan tünel ve viyadükler ulaştırmanın geleceğini şekillendiriyor” dedi.

DEMİRYOLUNDA YEŞİL DÖNÜŞÜM VE HIZLI AĞLAR
Demiryolu ağı 10.900 km’den 14.000 km’ye ulaştı. Elektrikli ve sinyalli hat oranları %80’e çıktı. Türkiye, yüksek hızlı tren işletmeciliğinde dünyada 8. sıraya yerleşti.
Yüksek Hızlı Tren Hattı: 2.251 km
14 ilde 1.014 km kent içi raylı sistem yatırımı
HAVAYOLUNDA BÜYÜK SIÇRAMA
Havalimanı sayısı: 26’dan 58’e
Hedeflenen yolcu sayısı: 2024’te 240 milyon
Yalnızca İstanbul Havalimanı: 80 milyon yolcu
Uçuş noktası sayısı: 60’tan 353’e
175 ülkeyle sivil havacılık anlaşması
Uraloğlu, “Türkiye bugün dünyada en fazla uçuş noktasına sahip ülke konumunda” dedi.

DENİZCİLİKTE REKABET GÜCÜ
Liman sayısı: 152’den 217’ye
Yük elleçleme kapasitesi: 190 milyon tondan 532 milyon tona
Tersane sayısı: 37’den 85’e
Detveyt kapasitesi: 550 bin tondan 4,8 milyon tona
Normal yük gemilerinde Uzak Doğu ile rekabet edemediğimizi söyleyen Uraloğlu Özellikle LNG, hidrojen yakıtlı ve elektrikli gemilerle Avrupa'nın özel siparişlerinde Türkiye’nin ön planda olduğunu belirtti.

HABERLEŞME VE FİBER ALTYAPI
Fiber ağ uzunluğu: 605 bin km (hedef 800 bin km)
Geniş bant abone sayısı: 96,5 milyon
Mobil abone: 94 milyon
Uraloğlu, “Ulaştırma kadar dijital ağlar da stratejik gücümüzü artırıyor” dedi.

ORTA KORİDOR: 13 GÜNE DÜŞEN LOJİSTİK ZAMANI
Orta Koridor’un toplam uzunluğu 2.262 km. Proje tamamlandığında:
50 milyar $ yatırım
114 milyar $ üretim katkısı
144 bin kişilik istihdam
6,5 milyon ton yük taşıma kapasitesi
Bu hat Çin’den Avrupa’ya yük taşımacılığını 13 güne düşürecek ve Türkiye bu rotanın tek NATO ülkesi olarak kritik rol üstlenecek.

KALKINMA YOLU: FAV’DAN KAPIKULE’YE DEV PROJE
Fav Limanı’ndan Ovaköy’e, oradan Kapıkule’ye uzanan Kalkınma Yolu:
2.090 km uzunluk
24 milyar $ yatırım
50 milyar $ ekonomik katkı
63 bin kişiye istihdam
Demiryolu, karayolu, enerji ve iletişim hatlarıyla çok modlu bir koridor oluşturulacak.

MARMARAY VE YAVUZ SULTAN SELİM HAMLESİ
Marmaray’dan günde yalnızca 4 yük treni geçebiliyor. Yeni kapasiteyi karşılamak için:
120 km yeni hat
Yavuz Sultan Selim üzerinden çift hatlı demiryolu
Projenin maliyeti: 5 milyar dolar
2025’te Çerkezköy-Kapıkule hattı tamamlanacak

YÜKSEK HIZLI DEMİRYOLU AĞI GENİŞLİYOR
Ankara–İzmir hattı: 2028’de tamamlanacak
Bursa–Bandırma hattı: 2028 hedef
Mersin–Gaziantep hattı: 2026-2027
Yerköy–Kayseri, Karaman–Ulukışla: 2028
Delice–Çorum–Samsun hattı: 2029
Samsun–Sarp hattı: proje aşamasında
Sivas–Kars hattı: rehabilitasyon
Nusaybin–Ovaköy ve Kurtalan–Siirt: yeni projeler başladı

EKOL TV DE TAKİPTEYDİ
Toplantıya Ekol TV Haber Müdürü Aziz Akova da katılarak forum öncesi yapılan kapsamlı sunumları yerinden takip etti.