Ehliyette yeni dönem: Hız ve alkol ihlali cezaları tüm Avrupa’da geçerli olacak!

Avrupa Parlamentosu, yeni AB ehliyet kurallarını onayladı. Aşırı hız ve alkol gibi trafik ihlali cezaları sınır ötesi yaptırımla tüm AB'de uygulanacak. Ehliyet yurt dışında alınsa bile artık kendi ülkende de araç kullanamayacaksın. Dijital ehliyet uygulaması da yolda!
Ehliyette yeni dönem: Hız ve alkol ihlali cezaları tüm Avrupa’da geçerli olacak!

Avrupa Birliği (AB) çapında trafik güvenliğini kökten değiştirecek yeni ehliyet kuralları paketi, Avrupa Parlamentosu’nda kabul edildi. Üye ülkelerin yaklaşık 3 yıldır üzerinde çalıştığı bu düzenleme ile aşırı hız, alkol ve uyuşturucu etkisi altında araç kullanma, ölümlü kazalara karışma gibi ciddi trafik ihlallerinde verilen cezaların geçerliliği tek bir ülkeyle sınırlı kalmayacak.

SINIR ÖTESİ YAPTIRIM BAŞLIYOR: EHLİYETİNİ KAYBEDEN HER YERDE KAYBEDECEK

Yeni düzenleme, mevcut kanundaki önemli bir boşluğu kapatıyor. Bugüne kadar bir sürücünün ehliyetine suçun işlendiği ülkede el konulsa bile, bu karar ehliyeti veren ülkede veya diğer AB ülkelerinde her zaman uygulanamıyordu. Ancak artık bu durum sona eriyor. Yeni kurallar çerçevesinde yurt dışında ehliyeti alınan bir sürücü, kendi ülkesinde de araç kullanamayacak.

Yeni düzenlemeyle birlikte, üye ülkelerin bilgi paylaşımını kolaylaştıracak bir veri havuzu oluşturulacak. Sürücünün trafik ihlali nedeniyle aldığı ceza, ehliyetinin geçici veya kalıcı olarak geri alınması kararı sisteme anında girilecek. Böylece söz konusu sürücünün tüm AB çapındaki trafik ihlal geçmişi yetkililer tarafından görülebilecek.

EHLİYETLER CEP TELEFONUNA TAŞINIYOR

AB ülkelerinin kabul ettiği düzenlemeye göre, sürücü ehliyetleri dijital ortama taşınıyor. Sürücüler, dijital ehliyetlerini cep telefonlarında taşıyabilecek. Bu uygulamanın en geç 2030 yılına kadar yürürlüğe girmesi hedefleniyor.

ACEMİ SÜRÜCÜLER VE TİCARİ TAŞITLARDA YENİLİKLER

Avrupa genelinde acemi sürücüler için en az 2 yıllık deneme süresi zorunlu tutulacak. Ayrıca 17 yaşından itibaren genç sürücüler, refakatçileri gözetiminde pratik yapabilecek. Karayolu taşımacılığında yaşanan nitelikli eleman açığını gidermek amacıyla ise önemli bir yaş indirimi kararı alındı. Kamyon ehliyeti alma yaşı, mesleki yeterlilik belgesine sahip olanlar için 21’den 18’e düşürülecek. Otobüs ehliyeti almak için ise 24 yerine 21 yaşına girmiş olmak yeterli olacak.

AB'NİN HEDEFİ "SIFIR ÖLÜMLÜ" TRAFİK KAZALARI

Yeni AB ehliyet kurallarının temel amacı, birlik çapındaki trafik kazalarında yaşanan ölümleri en aza indirmek. 2024 yılı verilerine göre Avrupa'da trafik kazalarında toplam 19 bin 800 kişi hayatını kaybetti. Almanya 1 milyon kişide 33 ölümle AB ortalamasının (44) altında kalırken, İsveç ve Danimarka en az kayıp yaşayan ülkeler olarak öne çıktı. AB ülkelerinin 2025 yılına kadar sıfır ölümlü trafik kazası hedefiyle hazırladığı bu yeni düzenlemeler, AB Resmi Gazetesi’nde yayımlanmasından 20 gün sonra yürürlüğe girecek. Üye devletlerin ulusal mevzuatlarına uyum sağlamaları için 4 yıllık bir süre tanınacak.

Kaynak:İHA

Dünya