Boğazlarda korsan alarmı! Saldırılar 4 kat arttı

Uluslararası raporlara göre, 2025 yılının ilk yarısında Malakka ve Singapur boğazlarında yaşanan korsanlık ve silahlı soygun vakaları geçen yılın aynı dönemine göre yaklaşık dört kat artarak 80'e ulaştı.
Boğazlarda korsan alarmı! Saldırılar 4 kat arttı

Singapur, Malezya ve Endonezya arasında yer alan, Hint Okyanusu ile Pasifik'i Güney Çin Denizi üzerinden birbirine bağlayan stratejik ticaret koridoru Malakka Boğazı'nda korsan saldırılarında endişe verici bir artış yaşandığı bildirildi. Her yıl yaklaşık 90 bin ticaret gemisi ve küresel deniz ticaretinin yüzde 60'ına ev sahipliği yapan bu kritik su yolunda gemi güvenliği yeniden gündeme geldi.

SALDIRILARIN ÇOĞU SİNGAPUR BOĞAZI'NDA YOĞUNLAŞIYOR

Mevcut bir rapora göre, olayların büyük bir bölümü, gemilerin dar sularda hızlarını düşürmek zorunda kaldığı Singapur Boğazı'ndaki Phillip Kanalı'nda meydana geldi. Vakaların çoğunun "fırsatçı ve çatışmasız" nitelikte olduğu belirtilirken, mürettebatın genellikle zarar görmediği vurgulandı. 2025 yılında kaydedilen hiçbir olayın, silahlı çatışma veya rehin alma gibi "Kategori 1" düzeyinde olmadığı ifade edildi. Vakaların yüzde 90'ında herhangi bir yaralanma görülmezken, yalnızca bir denizcinin hafif şekilde yaralandığı kaydedildi. En çok hedef alınan gemi türleri ise yüzde 52 ile dökme yük gemileri olurken, onları yüzde 24 ile tankerler ve yüzde 11 ile konteyner gemileri takip etti.

UZMANLARIN TESPİTLERİ VE SALDIRGANLARIN TAKTİKLERİ

Uzmanlar, saldırılardaki artışın nedenlerini tartışırken, Kızıldeniz'de Husilerin gerçekleştirdiği saldırılar nedeniyle bazı ticaret gemilerinin rotalarını Malakka Boğazı'na kaydırmasının etkili olabileceğini belirtiyor. Korsan gruplarının büyük bir kısmının, Endonezya'nın Riau ve Cula adalarından faaliyet gösteren düşük seviyeli suç ağlarına bağlı olduğu saptandı. Saldırganların genellikle "sampan" adı verilen küçük tahta teknelerle gece saatlerinde gemilere yaklaştıkları, uzun kanca ve ipler kullanarak güverteye tırmandıkları bilgisi paylaşıldı. Ayrıca, Otomatik Tanımlama Sistemi (AIS) verilerinden faydalanarak gemilerin konumlarını takip ettikleri ve bu sayede organize hareket ettikleri belirtiliyor. Uluslararası Denizcilik Örgütü (IMO), saldırılardaki artışın "endişe verici" olduğunu açıklayarak, tüm gemilere güvenlik protokollerine uymaları ve yaşanan vakaları anında yetkililere bildirmeleri yönünde çağrıda bulundu.

Kaynak: ReCAAP

Dünya