Bazı uçak arızaları korkutucu ama tehlikesiz! İşte havadayken karşılaşabileceğiniz 4 durum

Qantas’ın QF1889 sefer sayılı Embraer 190 uçağında 22 Eylül Pazartesi günü yaşanan ani yaklaşık 20.000 feet alçalma, yolcular arasında büyük bir panik yaratmıştı. Bir yolcu, “Hepimizin bir uçak kazasına en çok yaklaştığı an” dedi.

Ancak uzmanlara göre, bu tür teknik sorunlar uçmanın normal bir parçası ve çoğu zaman güvenli bir şekilde çözülüyor. Pilotlar, tüm olası arızalar için kapsamlı eğitim alır; kontrol listeleri ve yedek sistemler, uçuşları güvenli kılar. İşte havada karşılaşabileceğiniz dört yaygın ve korkutucu görünen arıza...

UÇAKLARDA GÖRÜLEN YAYGIN AMA DAHA AZ TEHLİKELİ ARIZALAR

1. KLİMA VE KABİN BASINÇ SORUNLARI

Yüksek irtifalarda uçak kabinleri, motorlardan alınan hava ile 8.000 feet seviyesinde konforlu bir basınçta tutulur. Sistem arızalanırsa veya kabin irtifası yükselirse, pilotlar bunu önleyici bir basınç sorunu olarak değerlendirir.

Hissedebileceğiniz Şeyler:

  • Kabinin hızlı ve kontrollü inişi
  • Kulak çınlaması
  • Oksijen maskelerinin açılması (kabinde basınç ~4.800 metreyi aştığında otomatik olarak devreye girer)

Pilotlar Ne Yapar?

  • Kendi oksijen maskelerini takar
  • Acil durum prosedürünü uygular
  • Uçağı mümkün olan en kısa sürede alçaltır ve güvenli bir iniş gerçekleştirir
US Airways'in 1549 sefer sayılı uçağı, 15 Ocak 2009'da Hudson Nehri'ne düştükten sonra.

2. MOTOR ARIZALARI

Çift motorlu uçaklar, tek motorla güvenli uçmak üzere tasarlanmıştır. Tek motor arızaları nadiren ciddi tehlike oluşturur; çift motor arızaları ise son derece nadirdir (ör. 2009’daki Hudson Mucizesi).

Hissedebileceğiniz Şeyler:

  • Patlama sesi veya titreşim
  • Yanık kokusu
  • Ani sessizlik

Pilotlar Ne Yapar?

  • Arızalı motoru tespit eder
  • Sorunlu motoru kapatır, uygun irtifaya iner
  • Gerekirse kalkış havalimanına geri döner
Aileronlar, uçak kanatlarının uç kısmında yer alan menteşeli parçalardır.

3. HİDROLİK ARIZALAR VE UÇUŞ KONTROLLERİ

Uçakların uçuş kumandaları birden fazla hidrolik ve elektrikli sistemle çalışır. Sistemlerden biri arızalanırsa, yedekler uçuş güvenliğini korur.

Hissedebileceğiniz Şeyler:

  • Kalkış veya iniş sırasında normalden uzun bekleme
  • Kabin ekibinin bilgilendirmesi
  • Acil iniş hazırlığı

Pilotlar Ne Yapar?

  • Kontrol listelerini uygular
  • Uçağın hızını ve iniş konfigürasyonunu ayarlar
  • Gerekirse acil durum ekiplerini bilgilendirir

4. İNİŞ TAKIMI VE FREN SİSTEMİ SORUNLARI

Uçak iniş takımları, iniş öncesi gövdeden açılır ve fren sistemleriyle uçağın hızını azaltır. Bazen iniş takımları veya frenler düzgün çalışmayabilir.

Hissedebileceğiniz Şeyler:

  • Kabin ekibinden acil iniş talimatı
  • Yolcuların başlarını öne eğmeleri istenebilir

Pilotlar Ne Yapar?

  • Uzun kontrol listeleriyle durumu yönetir
  • Gerekirse en uzun piste yönelir
  • İniş takımı açılamazsa gövde üstü iniş gibi önlemler uygular

Yaşam Haberleri