Ekspertiz ücretleri o kadar yükseldi ki, doktor muayene ücretlerini bile katlıyor. Basit bir incelemenin 3 bin TL’den başladığı, kapsamlı paketlerde ise 20 bin TL’ye kadar çıktığı belirtiliyor. Örneğin, sadece küçük bir boya hasarının tespiti için ödenen ücretin 8 bin 500 TL’yi bulduğu aktarılıyor.
Fahiş fiyat, sahte rapor, gizli anlaşma! Araç sahipleri risk altında: 20 bin TL’ye varan fiyatlar şoke ediyor
İkinci el araç piyasası hızla büyüyor ve ekspertiz firmaları da çoğalıyor. Bu artışla birlikte eğitimsiz ustalar, fahiş fiyatlandırmalar, sahte raporlar ve anlaşmalı usulsüzlükler gibi sorunları da beraberinde getiriyor. Vatandaşın güvenmek için başvurduğu ekspertiz hizmeti, yeni bir risk alanına dönüşmüş durumda.
DENETİMSİZLİK BÜYÜYOR
Türkiye Gazetesi'nin haberine göre; Türkiye’de her yıl yaklaşık 8 milyon araç el değiştiriyor. Bu devasa piyasa, ekspertiz şirketlerini de her köşe başında açılır hale getirdi. Fakat denetim eksikliği ciddi bir sorun oluşturuyor. MYK sertifikalı kurumsal firmalar uzman kişilerle çalışırken, “kapı önü ekspertizi” adıyla faaliyet gösteren kayıt dışı yapılar ve hileli rapor düzenleyen şirketler piyasayı risk altına sokuyor. Sektör temsilcileri, ülkede yalnızca 10-15 büyük kurumsal firma bulunduğunu, bunların dışında binlerce kayıt dışı kişi ve küçük ölçekli yapılanmanın hizmet verdiğini tahmin ediyor.
PAKETLER VE FİYAT UÇURUMU
Ekspertiz firmalarında mini, standart, full ve ekstra full olmak üzere çeşitli paketler mevcut. Ancak her şirketin paket içerikleri farklılık gösteriyor ve fiyatlar standart bir tarife olmadığı için vatandaş büyük mağduriyet yaşayabiliyor.
Mini Paket: Kaporta-boya, motor mekanik kontrolü.
Standart Paket: Kaporta-boya, motor mekanik, lift üzerinde alt mekanik kontrol, ön takım ve yürür aksam.
Full Paket: Yukarıdakilere ek olarak elektronik arıza, fren, süspansiyon, yanal kayma, yol testi, iç aksam ve fonksiyon kontrolleri.
Ekstra Full Paket: Tüm bu işlemlere ek olarak 1000 km kaporta-boya garantisi, hava yastığı cihaz ve fiziki kontrolü, dyno motor performans testi ve sorgu hizmetleri.
TÜKETİCİ DERNEKLERİNDEN UYARI
Tüketici örgütleri, ekspertiz hizmetinin güvenlik açısından kritik olduğunu vurguluyor. Fahiş fiyatların kabul edilemez olduğunu belirten dernekler, bakanlığın acilen harekete geçmesi gerektiğini belirtiyor. "Aksi halde ekspertiz, dolandırıcılığa karşı son kale olmaktan çıkıp kendi başına sorun halini alacaktır. Elden para alan, fatura kesmeyen firmanın raporuna da güvenilmez. Yılda 8-10 milyon aracın geçtiği ekspertiz sektörü sıkı kontrol edilmeli" uyarısında bulunuyor.
Diğer yandan, bazı galerilerin “Araç temiz, isterseniz ekspere götürelim” diyerek müşterileri anlaşmalı ekspertiz şirketlerine yönlendirdiği, bu şekilde ağır hasarlı araçlara dahi “sorun yok” denilebildiği iddia ediliyor. Vatandaşlar, gerçek durumu ancak başka bir servise götürdüklerinde öğrenebiliyor ve mağduriyetlerini hukuki yollardan çözmeye çalışırken uzun dava süreçleriyle karşı karşıya kalabiliyor.