Tarım ve Orman Bakanlığı, Hırvatistan'da bakım görevi sırasında düşen ve bir pilotun hayatını kaybettiği yangın söndürme uçağına ilişkin Ekol TV’ye özel açıklamalarda bulundu. Gazeteci Ferhat Murat'ın Bakanlığa yönelttiği sorulara aldığı yanıtları Ekol TV ekranlarında yayınlanan Gün Başlarken programında paylaştı.
KIRIMA UĞRAYAN HAVA ARACININ ENVANTERE GİRİŞİ
Bakanlık tarafından yapılan açıklamada, kırıma uğrayan uçağın ABD Air Tractor firması tarafından 2023 yılında üretilmiş tek pilotlu amfibi özellikli yangın söndürme uçağı olduğu ifade edildi.
Uçak, deniz, baraj, göl ve gölet gibi su kaynaklarından 3 ton suyu alma kapasitesine sahip. Söz konusu uçak, 20 adet küçük amfibi uçak satın alma projesi kapsamında 2023 yılı Mayıs ayında Orman Genel Müdürlüğü (OGM) envanterine giren ilk uçaklardan biri. Bakanlık verilerine göre, benzer tipteki uçaklardan şu ana kadar 12 adedi envantere girmiş durumda. Bu 12 uçağın 5 adedinin çift kişilik eğitim versiyonu olduğu, kazaya karışan uçağın da dahil olduğu 7 adedinin ise tek kişilik görev uçağı olduğu öğrenildi.
NEDEN TEK PİLOTLUYDU?
Uçağın, mühendislik olarak tek pilotlu görev uçağı şeklinde tasarlanmış bir uçak olduğu, sadece eğitim versiyonları için iki kişilik modellerinin mevcut olduğu belirtildi. Pilotların yangın uçaklarında tek başına uçmasının, uçağın mühendislik tasarımından kaynaklanan normal bir durum olduğu aktarıldı.
BAKIM İÇİN NEDEN HIRVASİTAN’A GİDİLDİ?
Uçak için uygulanması gereken özel bir bakım prosedürünün uygulanması maksadıyla, üretici firma tarafından yapılan yönlendirme ve planlama sonucunda bir bakım noktasına gidilmesi gerektiği ifade edildi. Yetkili bakım merkezi olarak ülkemize en yakın noktada olması sebebiyle Hırvatistan’ın tercih edildiği açıklandı.
Uçak, 1 Mayıs 2025 tarihinden 12 Kasım 2025 tarihine kadar Çanakkale'de yangın görevinde bulunmuş ve yangın sezonunun bitimini müteakip söz konusu özel bakım prosedürünün yapılması için Hırvatistan’a intikal etmiştir.
KAZA NASIL OLDU?
Kazanın oluş şekli hakkında detaylı bilgi veren Bakanlık, olayın 13 Kasım 2025 tarihinde Türkiye saatiyle 18.25’te gerçekleştiğini bildirdi. Zagreb Havaalanı’na gitmek için Rijeka Havaalanı’ndan kalkan iki adet uçak, Zagreb Havaalanı’na 10 kilometre mesafede meteorolojik şartlar sebebiyle iniş yapamamış ve kalkış yaptığı Rijeka meydanına tekrar dönüşe geçmiştir.
Bakanlık, kalkış planlamasında pilotların uçuş rotası ve varış noktasındaki uçuş şartlarını incelediğini ve uygun olduğunu gördüklerini, ayrıca varış noktası olan Zagreb Havalimanı ile görüşerek hava durumu bilgisini teyit ettiklerini belirtti. Buna rağmen, varış havaalanına yaklaşıldığında görüş şartlarının beklenmedik bir şekilde kötüleştiği ve kuleden iniş için uygun koşulların olmadığı bilgisinin alındığı ifade edildi.
Bunun üzerine tekrar kalkış meydanına (Rijeka) dönülmek zorunda kalındığı; ancak geçen süre zarfında hava şartlarının daha da kötüleştiği ve dönüş için seçilen havaalanı üzerinin de bulutla kaplı olduğu aktarıldı. Havaalanına inebilmek için bulut üzerinden alçalma tekniği uygulanmış bu esnada iki uçaktan biri buluttan çıkabilirken, diğer uçağımızla irtibat kesilmiştir. Bu durumun, kazanın aniden değişen olumsuz hava koşulları nedeniyle yaşandığına işaret ettiği belirtildi.