Bakan Ersoy açıkladı: Turizmde Cumhuriyet tarihi rekoru kırıldı

Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy, 2025 yılının ilk 9 ayında elde edilen 50 milyar dolarlık turizm geliriyle Türkiye'nin yeni bir rekor kırdığını duyurdu. Bakan Ersoy, yıl sonunda 64 milyar dolarlık hedefin yakalanacağını belirterek, kişi başı gecelik harcamanın 116 dolara, ortalama kalış süresinin ise 10,3 güne ulaştığını açıkladı.

Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy, 2025 yılı üçüncü çeyrek turizm rakamlarını Atatürk Kültür Merkezi'nde (AKM) düzenlenen basın toplantısında açıkladı. Bakan Ersoy, 2025 yılının ilk 9 ayında elde edilen 50 milyar dolarlık turizm geliriyle Türkiye’nin üçüncü çeyrekte Cumhuriyet tarihindeki en yüksek seviyeye ulaştığını belirtti. 2025’in ilk 6 ayında 25,8 milyar doları aşan Türkiye, yılın ilk 9 ayında 50 milyar dolarla turizm gelirinde yeni bir rekor daha kırmış oldu. Bu rakamlarla birlikte kişi başı ortalama harcamanın 103 dolara çıktığını ve toplam ziyaretçi sayısının ise 50 milyona ulaştığını kaydetti.

HEDEFLER YAKALANDI: ZİYARETÇİ SAYISINDA YÜZDE 1,6 ARTIŞ

Bakan Ersoy, 2025 ziyaretçi sayılarından gelir rakamlarına kadar pek çok alanda hedeflerin yakalandığını ve aşılmaya başlandığını söyledi. Yılın ilk dokuz ayında Türkiye’ye gelen ziyaretçi sayısının 49 milyon 993 bine ulaştığını belirterek, “Geçen yıl aynı dönemde 49 milyon 181 bin ziyaretçi ağırlamıştık. Bu yıl ise yüzde 1,6’lık bir artışla hedeflerimizle uyumlu bir seyir yakaladık” dedi.

Ülkelere göre ziyaretçi dağılımında Rusya Federasyonu’nun 5,53 milyon ziyaretçiyle ilk sırada, Almanya’nın 5 milyon 220 binle ikinci, Birleşik Krallık’ın ise 3 milyon 540 binle üçüncü sırada yer aldığını aktaran Ersoy, “Bu tablo, pazar çeşitliliği stratejimizin sahada başarılı şekilde karşılık bulduğunu gösteriyor” ifadesini kullandı.

KİŞİ BAŞI HARCAMA ARTTI: YÜZDE 9'LUK YÜKSELİŞ

Ortalama kalış süresinin 10,3 gün olarak gerçekleştiğini, bunun da yıl sonu hedefleriyle paralel olduğunu vurgulayan Bakan Ersoy: “2024’te ortalama kalış süremiz 10,6 gündü. Bu yıl 10,3 gün seviyesinde, hedefimiz doğrultusunda ilerliyoruz. Hatta beklentimizin biraz üzerinde, 10,32 seviyesinde gerçekleşmesini öngörüyoruz” dedi.

Kişi başı gecelik harcama rakamlarındaki artışın da dikkat çekici olduğunu belirten Ersoy: “2017’de, strateji değişikliği öncesinde yabancı turistlerin kişi başı gecelik geliri 83 dolardı. 2024’te bu rakamı 107 dolara, 2025’in ilk dokuz ayında ise 116 dolara yükselttik. Bu, yüzde 9’luk bir artış anlamına geliyor” diye konuştu. Yurt dışı yerleşik vatandaşların da dahil olduğu toplam ziyaretçi grubunda kişi başı gecelik harcamanın 103 dolar olarak gerçekleştiğini, bunun da hedefin üzerinde olduğunu kaydeden Ersoy: “Yıllık ortalama hedefimiz 101 dolardı. İlk dokuz ayda 103 dolar seviyesini yakaladık. Böylece yüzde 7’lik bir gelir artışıyla 5 puanlık büyüme hedefimizi 7 puana çıkarmış olduk” değerlendirmesinde bulundu.

TURİZM TARİHİNİN EN YÜKSEK DOKUZ AYLIK GELİRİ

Bakan Ersoy, bu olumlu verilerin toplam turizm gelirlerine de yansıdığını belirterek: “2024’ün ilk dokuz ayında 47,3 milyar dolar gelir elde etmiştik. Bu yıl aynı dönemde 50 milyar dolara ulaştık. Yani yüzde 5,7’lik bir artışla Türkiye turizmde tarihinin en yüksek dokuz aylık gelirine imza attı” dedi. Ekim ayı verilerinin de güçlü seyrini sürdürdüğünü kaydeden Ersoy, nisan aylarında olumsuz etkisini gördükleri mevsimsel kaymanın, ekim ve kasım aylarında pozitif bir etki yaratmaya başladığını ifade etti.

Bakan Ersoy, şu bilgileri verdi: “Bütün bu göstergeler bize yıl sonu turizm gelir hedefimiz olan 64 milyar dolara ulaşacağımızı net bir biçimde gösteriyor. Türkiye artık sadece ziyaretçi sayısıyla değil, elde ettiği gelir ve kalite göstergeleriyle de dünya turizminde güçlü bir konuma sahip”.

BÖLGESEL ÇATIŞMALARIN ETKİSİ VE HIZLI TOPARLANMA

Bakan Ersoy, üçüncü çeyrek verilerini etkileyen faktörlere de dikkat çekerek, çok iyi bir sezona başlamış olmalarına rağmen, 23 Nisan’da yaşanan İstanbul depreminin, tam da Paskalya tatiline denk geldiği için bazı rezervasyon kayıplarına yol açtığını söyledi. Ayrıca, yılın ikinci çeyreğinde yaşanan bölgesel çatışmaların da turizm hareketliliğini etkilediğini belirten Ersoy: “24 Nisan’da başlayan Hindistan–Pakistan savaşı ve hemen ardından 12–24 Haziran tarihleri arasında yaşanan İsrail–İran savaşı, özellikle nükleer tesislerin hedef alınabileceği endişesiyle kıyı bölgelerinde iptallere neden oldu. Aile ağırlıklı rezervasyonlarda belirgin bir düşüş yaşandı” ifadelerini kullandı.

Türkiye’nin jeopolitik konumunun geçmişte olduğu gibi bugün de krizlerle karşılaşmasına yol açtığını vurgulayan Bakan Ersoy: “Türkiye, krizlere açık bir coğrafyada yer alıyor. Ancak turizm sektörümüzü bu krizlere karşı bağışıklık kazanacak şekilde güçlendirmek zorundayız. Stratejimiz de tam olarak bu yönde ilerliyor” sözleriyle stratejik bakış açısını aktardı.

KÜRESEL ISINMAYA KARŞI YENİ ÖNLEMLER

Bakan Ersoy, kalıcı hale gelen mevsim kaymalarının, nisan ve mayıs aylarının serin geçmesiyle sezon başlangıcını olumsuz etkilediğini, ancak aynı etkinin, ekim ve kasım aylarında turizm sezonunu uzatarak olumlu bir sonuç doğurduğunu değerlendirdi. Bu değişime uyum sağlamak amacıyla yeni adımlar atıldığını belirten Ersoy: “Ulaştırma Bakanlığımızla birlikte 1 Kasım–1 Nisan tarihleri arasında uygulanan vergi sübvansiyonunu Antalya, Bodrum ve Dalaman havalimanlarında yeniden devreye aldık. Ayrıca bu süreyi 1 Haziran’a kadar uzatarak nisan ve mayıs aylarını da kapsama dahil ettik” dedi.

Hava yolu şirketlerinin de bu düzenleme sonucunda Antalya, Bodrum ve Dalaman havalimanlarına yönelik nisan–mayıs dönemi dış hat uçuşlarında en az yüzde 5 oranında indirim uygulayacaklarını açıkladığını belirten Ersoy, bu düzenlemenin önümüzdeki yıl sezon başındaki hareketliliği artıracağına inandıklarını ifade etti.

KÜRESEL TURİZM LİGİNDE DÖRDÜNCÜ SIRA

Görevde oldukları süre boyunca ortaya konan stratejik bakış açısının sonuçlarının her yıl daha net şekilde ortaya çıktığını söyleyen Bakan Ersoy: “Her yıl bir önceki yılın rakamlarının üstüne çıkarak, rekorlar kırarak turizmde hem ziyaretçi sayımızı hem de gelirimizi yükselttik. Türkiye’yi dünya turizm pastasında ilk beşin içine kalıcı olarak yerleştirdik. Hatta Birleşmiş Milletler verilerine göre 2024 yılında İtalya’yı geride bırakarak turizm liginde dördüncü sıraya yükseldik” şeklinde konuştu.

ÜRÜN VE PAZAR ÇEŞİTLİLİĞİ STRATEJİSİ

Bakan Ersoy, turizmde başarı için yalnızca doğal ve kültürel potansiyele sahip olmanın yeterli olmadığını dile getirerek, bu potansiyelin akıllı stratejilerle sürdürülebilir başarıya dönüşebileceğini vurguladı. Yeni yaklaşım kapsamında 4 mevsime ve 81 ile yayılan bir turizm anlayışı geliştirildiğini aktaran Ersoy, Türkiye’nin sürdürülebilir turizm konaklaması konusunda dünyanın önde gelen ülkeleri arasına girdiğini söyledi. Deniz, kum, güneş odaklı turizm anlayışının dışına çıkarak inanç turizminden gastronomiye, doğa yürüyüşlerinden kültür rotalarına kadar 60’tan fazla farklı ürünle dünyada kendine sağlam bir yer edindiklerini dile getirdi.

Bu ürünlerin doğru tanıtımı yapılmadıkça hedef kitleye ulaşmasının mümkün olmadığını belirten Ersoy, 2019 yılında kurulan Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı’nın (TGA), sektör temsilcilerinin yönettiği yapısıyla dünyaya örnek bir model haline geldiğini söyledi. Türk dizilerinin dünya çapında ulaştığı 170’ten fazla ülke ve 1 milyar izleyici üzerinden yürütülen tanıtım stratejilerine de değinen Ersoy, geçtiğimiz yaz Antalya ve İstanbul temalı iki mini dizi ile sosyal medya platformlarında yayımlanan yapımların 2,4 milyar gösterim rakamına ulaştığını kaydetti.

Ekonomi Haberleri